Što je gaslighting u medijskom kontekstu?
Gaslighting je psihička manipulacija gdje vas uvjeravaju da ono što vidite, znate ili osjećate nije istina. U medijima se koristi da poljulja vaše povjerenje u sopstvenu percepciju i pamćenje.
Primjer 1: Negiranje crnogorskog identiteta
Manipulativna poruka: "Crnogorci nisu poseban narod, to je moderna izmišljotina. Uvijek ste bili Srbi, samo to ne smijete da kažete."
Kako prepoznati gaslighting:
- Negira vašu percepciju: Govori vam da vaš osjećaj pripadnosti nije pravi
- Istorijska revizija: Izmislja istoriju da bi opravdao sadašnje tvrdnje
- Predstavlja se kao autoritet: Predstavlja mišljenje kao činjenicu
Realnost: Prema popisu iz 2023. godine, 41,12% ljudi u Crnoj Gori se izjašnjava kao etnički Crnogorci, dok se 32,93% izjašnjava kao etnički Srbi. Postojanje različitih identiteta je dokumentovana činjenica.
Primjer 2: Minimiziranje ili negiranje stranog uticaja
Manipulativna poruka: "Nema nikakvog stranog uticaja na Crnu Goru. To su paranoje, vi vidite neprijatelje gdje ih nema."
Kako prepoznati gaslighting:
- Potpuno negiranje: Ignoriše dokumentovane slučajeve
- Etiketiranje kao paranoičnost: Vas predstavlja kao iracionalne
- Obrtanje krivice: Vi ste problem, a ne oni koji manipulišu
Realnost: Evropski parlament je dokumentovao da je "Crna Gora izložena malicioznom stranom uticaju, kampanjama dezinformacija i drugim oblicima uticaja, uključujući miješanje u izbore, strategije hibridnog ratovanja i štetne investicije od strane autoritarnih režima, posebno Srbije, Rusije i Kine."
Primjer 3: Preokretanje uloge žrtve i napadača
Manipulativna poruka: "Vi ste ti koji širite mržnju prema Srbima. Mi samo branimo našu djecu i vjeru."
Kako prepoznati gaslighting:
- Obrćanje uloga: Oni koji manipulišu se predstavljaju kao žrtve
- Emocionalni apeli: Koriste djecu i religiju za manipulaciju
- Prebacivanje krivice: Vas optužuju za ono što oni rade
Realnost:
- Činjenice o stvarnim uticajima: Dokumentovane su sistemske kampanje dezinformacija koje ciljaju crnogorski identitet i državnost preko medija koji su finansirani iz Srbije i Rusije
- Ko stvarno napada: Medijski sadržaji koji negiraju postojanje crnogorskog naroda, minimiziraju crnogorski jezik, i predstavljaju crnogorske institucije kao "nelegalitimne" dolaze iz Srbije
- Zaštićena prava: Srbi u Crnoj Gori imaju garantovana ustavna prava, vlastite medije, obrazovanje na srpskom jeziku, i preovladavaju u institucijama - nema sistematske diskriminacije
- Pravi cilj: Kampanja koja se predstavlja kao "odbrana" u stvari cilja na destabilizaciju crnogorske države i potkopavanje njenog suvereniteta
- Emocionalna manipulacija: Korišćenje djece i vjere kao "štita" za političke ciljeve je klasična manipulativna tehnika koja se koristi za širenje dezinformacija
Primjer 4: Relativizacija problema
Manipulativna poruka: "Svi mediji manipulišu, nije to ništa novo. Što je problem ako i mi radimo isto?"
Kako prepoznati gaslighting:
- Normalizacija: Predstavlja manipulaciju kao normalno
- Whataboutism: "Svi to rade" logika
- Defetizam: Navodi vas da prihvatite status quo
Realnost: "Krajnje je vrijeme da Crna Gora zauzme sistemski pristup prema fabrikama lažnih vijesti koje polarizuju društvo i potkopavaju vjeru u medije i demokratske vrijednosti."
Kako se odbraniti od gaslighting-a:
1. Vjerujte svojim očima
- Ako vidite manipulaciju, vjerovatno je i ima
- Dokumenti i činjenice su tu da ih provjerite
2. Tražite više izvora
- Ne oslanjajte se na jedan medij
- Provjerite međunarodne izvore
3. Zapamtite osnovne činjenice
- Crnogorski identitet je realnost
- Strani uticaj je dokumentovan
- Manipulacija nije normalna
4. Postavite teška pitanja
- "Ko ima koristi od ovih izjava?"
- "Zašto me pokušavaju uvjeriti da ne vjerujem svojim očima?"
- "Gdje su dokazi za njihove tvrdnje?"
5. Razgovarajte sa drugima
- Podijelite svoja iskustva
- Čujte različita mišljenja
- Izgradite mrežu podrške
Zapamtite:
- Vaša percepcija je važna - ne dozvolite da je neko dovede u pitanje bez dokaza
- Dokumentovane činjenice postoje - koristite ih kao sidro u realnosti
- Manipulacija nije normalna - zaslužujete istinite informacije
- Niste sami - mnogi ljudi prepoznaju ove tehnike
Crvene zastavice u medijima:
- Konstantno negiranje jasnih činjenica
- Predstavljanje vas kao iracionalne zbog osnovnih pitanja
- Obrćanje uloga (oni koji manipulišu se predstavljaju kao žrtve)
- Minimiziranje ozbiljnih problema
- Normalizacija neprihvatljivog ponašanja