Primjeri gaslighting tehnike u srpskim medijima u Crnoj Gori



Što je gaslighting u medijskom kontekstu?

Gaslighting je psihička manipulacija gdje vas uvjeravaju da ono što vidite, znate ili osjećate nije istina. U medijima se koristi da poljulja vaše povjerenje u sopstvenu percepciju i pamćenje.

Primjer 1: Negiranje crnogorskog identiteta

Manipulativna poruka: "Crnogorci nisu poseban narod, to je moderna izmišljotina. Uvijek ste bili Srbi, samo to ne smijete da kažete."

Kako prepoznati gaslighting:

  • Negira vašu percepciju: Govori vam da vaš osjećaj pripadnosti nije pravi
  • Istorijska revizija: Izmislja istoriju da bi opravdao sadašnje tvrdnje
  • Predstavlja se kao autoritet: Predstavlja mišljenje kao činjenicu

Realnost: Prema popisu iz 2023. godine, 41,12% ljudi u Crnoj Gori se izjašnjava kao etnički Crnogorci, dok se 32,93% izjašnjava kao etnički Srbi. Postojanje različitih identiteta je dokumentovana činjenica.

Primjer 2: Minimiziranje ili negiranje stranog uticaja

Manipulativna poruka: "Nema nikakvog stranog uticaja na Crnu Goru. To su paranoje, vi vidite neprijatelje gdje ih nema."

Kako prepoznati gaslighting:

  • Potpuno negiranje: Ignoriše dokumentovane slučajeve
  • Etiketiranje kao paranoičnost: Vas predstavlja kao iracionalne
  • Obrtanje krivice: Vi ste problem, a ne oni koji manipulišu

Realnost: Evropski parlament je dokumentovao da je "Crna Gora izložena malicioznom stranom uticaju, kampanjama dezinformacija i drugim oblicima uticaja, uključujući miješanje u izbore, strategije hibridnog ratovanja i štetne investicije od strane autoritarnih režima, posebno Srbije, Rusije i Kine."

Primjer 3: Preokretanje uloge žrtve i napadača

Manipulativna poruka: "Vi ste ti koji širite mržnju prema Srbima. Mi samo branimo našu djecu i vjeru."

Kako prepoznati gaslighting:

  • Obrćanje uloga: Oni koji manipulišu se predstavljaju kao žrtve
  • Emocionalni apeli: Koriste djecu i religiju za manipulaciju
  • Prebacivanje krivice: Vas optužuju za ono što oni rade

Realnost:

  • Činjenice o stvarnim uticajima: Dokumentovane su sistemske kampanje dezinformacija koje ciljaju crnogorski identitet i državnost preko medija koji su finansirani iz Srbije i Rusije
  • Ko stvarno napada: Medijski sadržaji koji negiraju postojanje crnogorskog naroda, minimiziraju crnogorski jezik, i predstavljaju crnogorske institucije kao "nelegalitimne" dolaze iz Srbije
  • Zaštićena prava: Srbi u Crnoj Gori imaju garantovana ustavna prava, vlastite medije, obrazovanje na srpskom jeziku, i preovladavaju u institucijama - nema sistematske diskriminacije
  • Pravi cilj: Kampanja koja se predstavlja kao "odbrana" u stvari cilja na destabilizaciju crnogorske države i potkopavanje njenog suvereniteta
  • Emocionalna manipulacija: Korišćenje djece i vjere kao "štita" za političke ciljeve je klasična manipulativna tehnika koja se koristi za širenje dezinformacija

Primjer 4: Relativizacija problema

Manipulativna poruka: "Svi mediji manipulišu, nije to ništa novo. Što je problem ako i mi radimo isto?"

Kako prepoznati gaslighting:

  • Normalizacija: Predstavlja manipulaciju kao normalno
  • Whataboutism: "Svi to rade" logika
  • Defetizam: Navodi vas da prihvatite status quo

Realnost: "Krajnje je vrijeme da Crna Gora zauzme sistemski pristup prema fabrikama lažnih vijesti koje polarizuju društvo i potkopavaju vjeru u medije i demokratske vrijednosti."

Kako se odbraniti od gaslighting-a:

1. Vjerujte svojim očima

  • Ako vidite manipulaciju, vjerovatno je i ima
  • Dokumenti i činjenice su tu da ih provjerite

2. Tražite više izvora

  • Ne oslanjajte se na jedan medij
  • Provjerite međunarodne izvore

3. Zapamtite osnovne činjenice

  • Crnogorski identitet je realnost
  • Strani uticaj je dokumentovan
  • Manipulacija nije normalna

4. Postavite teška pitanja

  • "Ko ima koristi od ovih izjava?"
  • "Zašto me pokušavaju uvjeriti da ne vjerujem svojim očima?"
  • "Gdje su dokazi za njihove tvrdnje?"

5. Razgovarajte sa drugima

  • Podijelite svoja iskustva
  • Čujte različita mišljenja
  • Izgradite mrežu podrške

Zapamtite:

  • Vaša percepcija je važna - ne dozvolite da je neko dovede u pitanje bez dokaza
  • Dokumentovane činjenice postoje - koristite ih kao sidro u realnosti
  • Manipulacija nije normalna - zaslužujete istinite informacije
  • Niste sami - mnogi ljudi prepoznaju ove tehnike

Crvene zastavice u medijima:

  • Konstantno negiranje jasnih činjenica
  • Predstavljanje vas kao iracionalne zbog osnovnih pitanja
  • Obrćanje uloga (oni koji manipulišu se predstavljaju kao žrtve)
  • Minimiziranje ozbiljnih problema
  • Normalizacija neprihvatljivog ponašanja